Preguntes Freqüents sobre el Decret 420/2024 per al descompte de residents al Túnel del Cadí
General
Què regula aquest decret?
El Decret 420/2024, de 20 d'octubre, estableix i modifica el sistema de descomptes per a usuaris/àries habituals del túnel del Cadí que són residents a les comarques del Berguedà, la Cerdanya i l'Alt Urgell i amb mobilitat obligada local.
Qui pot sol·licitar aquest descompte?
Qualsevol persona física resident habitual i permanent a les comarques mencionades, que acrediti mobilitat obligada local i compleixi els requisits especificats al decret.
Quan entra en vigor aquest decret?
El 4 de novembre de 2024.
Quin termini tinc per incorporar les matrícules vinculades i canviar la targeta bancària per un mitjà de pagament dinàmic?
La data límit és 30 de juny del 2025. A partir d'aquesta data, no s'aplicarà el descompte a les targetes bancàries o als vehicles amb matrícules no registrades i validades.
Com pots sol·licitar-ho?
En línia:
A partir del 31 de març de 2025, es podrà fer tot el tràmit mitjançant un espai digital en aquesta mateixa web.
Presencialment:
Pots fer el tràmit presencialment als consells comarcals del Berguedà, Cerdanya o Alt Urgell, dins els horaris que trobaràs a l'apartat de que trobaràs a l'àrea de “Contactes'.
A partir del 31 de març de 2025, es podrà fer tot el tràmit mitjançant un espai digital en aquesta mateixa web.
Presencialment:
Pots fer el tràmit presencialment als consells comarcals del Berguedà, Cerdanya o Alt Urgell, dins els horaris que trobaràs a l'apartat de que trobaràs a l'àrea de “Contactes'.
On puc incorporar les matrícules i els nou mitjà de pagament?
Pots fer-ho des d'aquesta web a l'apartat de registre . També pots fer-ho telemàticament al Consell Comarcal que et correspongui fins el 30 de juny de 2025
Fins que el portal web no estigui disponible, els usuaris han de continuar fent qualsevol tràmit en relació amb el descompte per a residents a través dels canals que, fins a l'entrada en vigor d'aquest Decret, tenen habilitats els consells comarcals.
Fins que el portal web no estigui disponible, els usuaris han de continuar fent qualsevol tràmit en relació amb el descompte per a residents a través dels canals que, fins a l'entrada en vigor d'aquest Decret, tenen habilitats els consells comarcals.
Requisits per a sol·licitar el descompte
Quins documents són necessaris per acreditar-me com a beneficiari/ària?
- Certificat d'empadronament emès per l'Ajuntament amb data no anterior a 3 mesos de la data del registre.
- Permís de conduir en vigor vàlid i apte per a la circulació com a resident, d'acord amb la normativa vigent en matèria de trànsit .
- Documentació acreditativa del compliment de requisits segons la situació laboral o educativa, amb data màxima d'un mes d'antiguitat.
- Matrícula del vehicle (mínim 1 i màxim 2) i mitjà de pagament dinàmic (VIA-T o App Awai).
Quin termini de caducitat han de tenir els documents per donar-me d'alta?
Com a màxim tres mesos d'antiguitat, excepte certificat o informe de la situació actual del treballador que es un mes.
Quins vehicles són elegibles per al descompte?
Només els de categories I (motocicletes) i II (turismes de 2 eixos i 4 rodes fins a 9 places amb o sense remolc d'un eix i sense roda bessona).
És possible registrar més d'un vehicle?
Sí, es poden registrar fins a dos vehicles per persona beneficiària.
Cal ser titular del vehicle?
No, pots registrar matrícules si no ets titular dels vehicles
Una matrícula pot estar vinculada a més d'un resident?
Una matrícula pot estar vinculada a més d'un resident, però un resident no pot tenir més de dues matrícules assignades a la bonificació.
Puc donar d'alta una matrícula que no sigui espanyola?
NO.
Què passa si canvio el vehicle?
Caldrà modificar el teu registre i esperar a que es processi i autoritzi la informació. Podràs consultar a l'Àrea Resident si està ja activada la nova matrícula abans d'emprendre el teu viatge
Hi ha límit d'ús diari?
Sí, el descompte s'aplica fins a un màxim de quatre desplaçaments diaris per persona beneficiària i mitjà de pagament. L'interval entre dos trànsits en el mateix sentit no pot ser inferior o igual a 45 minuts.
Modalitats de pagament
Quins sistemes de pagament són acceptats?
Sistemes dinàmics com VIA-T i l'aplicació Awai. El número i tipus de dispositiu de pagament dinàmic ha de ser únic per a cada resident. Un mateix dispositiu no pot estar associat a més d'un resident.
Puc pagar el peatge amb la targeta bancària física vinculada a AWAI?
No, la targeta és el mitjà on es faran els càrrecs dels trànsits abonats amb sistema dinàmic AWAI i vinculats al Pin AWAI, però hauràs de fer el teu trajecte amb el sistema dinàmic AWAI activat durant el pas pel peatge i que prèviament hagis informat a la teva Àrea Resident.
Puc utilitzar targeta bancària física de crèdit o dèbit?
Només fins al 30 de juny de 2025. A partir d'aquesta data, només es permetran els sistemes de pagament dinàmics ViaT o AWAI per poder aplicar el descompte. Si durant aquest període has fet el canvi de targeta a ViaT o AWAI ja no podràs utilitzar la targeta.
Què és un VIA-T ?
Un mètode de pagament dinàmic que s'ha de sol·licitar a les entitats bancàries o plataformes de pagament de serveis de mobilitat.
Com funciona AWAI?
Awai és una aplicació gratuïta que et pots descarregar al teu mòbil. Caldrà que introdueixis les teves dades personals i un número de targeta on es faran els càrrecs dels teus trànsits.
És necessari que tinguis el mòbil al parabrises en lloc detectable per les antenes, el Bluetooth activat en el moment del trànsit i l'aplicació oberta i circulis per les vies senyalitzades AWAI. Pots consultar tota la informació a AWAI | Autopistas.
En cas que disposis d'un dispositiu ViaT al vehicle, aquest serà detectat per les antenes del peatge abans que l'aplicació AWAI. Per tant, si el teu mitjà de pagament al túnel del Cadí és l'aplicació AWAI, cal que amaguis qualsevol dispositiu ViaT que tinguis al vehicle.
És necessari que tinguis el mòbil al parabrises en lloc detectable per les antenes, el Bluetooth activat en el moment del trànsit i l'aplicació oberta i circulis per les vies senyalitzades AWAI. Pots consultar tota la informació a AWAI | Autopistas.
En cas que disposis d'un dispositiu ViaT al vehicle, aquest serà detectat per les antenes del peatge abans que l'aplicació AWAI. Per tant, si el teu mitjà de pagament al túnel del Cadí és l'aplicació AWAI, cal que amaguis qualsevol dispositiu ViaT que tinguis al vehicle.
On puc trobar el PIN AWAI?
El pin AWAI és una numeració de 16 dígits que conté 9999-99XX-XXXX-XXXX i que trobaràs a l'apartat “usuari” a l'App on t'has registrat. Quan introdueixis la numeració al registre per vincular-la a la teva condició de resident hauràs d'introduir els 16 dígits sense espais ni guions.
Què passa si canvio el mitjà de pagament vinculat a la condició de resident?
Cal registrar el canvi a la teva Àrea Resident o presencialment al Consell Comarcal que et correspongui per municipi de residència.
Cal aportar documentació bancària que acrediti la titularitat del mitjà de pagament?
No, únicament la numeració completa del ViaT o el Pin AWAI.
Condicions d'ús
Què passa si ja gaudeixo del descompte sota el sistema anterior?
Es transfereix automàticament al nou registre sense necessitat de presentar de nou tota la documentació fins a la renovació. Però caldrà registrar abans del 30 de juny de 2025 una o dues matrícules vinculades a la bonificació i canviar el mitjà de pagament, en cas que facis servir targeta bancària, per ViaT o AWAI. Pots fer-ho des de la teva Àrea Resident o al consell comarcal que et correspongui (online o presencialment).
Si no tinc VIA-T o AWAI, es pot aplicar el descompte?
No, és imprescindible disposar d'un sistema de pagament dinàmic (Viat) o d'una aplicació de pagament dinàmic (APP Awai) que s'han d'haver incorporat al teu registre i validat pel Consell Comarcal.
És transferible el descompte?
No, el descompte és personal i intransferible. L'ús fraudulent comportarà la baixa immediata del registre i la pèrdua del dret al descompte.
En el cas que la documentació presentada no sigui la reglamentaria, de curs legal o estigui alterada, suposarà la baixa immediata del registre i la pèrdua del dret al descompte.
En el cas que la documentació presentada no sigui la reglamentaria, de curs legal o estigui alterada, suposarà la baixa immediata del registre i la pèrdua del dret al descompte.
Casos específics
Els estudiants poden beneficiar-se del descompte?
Sí, sempre que estiguin matriculats en estudis de formació reglada presencial en un centre educatiu ubicat a les comarques del Berguedà, la Cerdanya o l'Alt Urgell.
Els treballadors transfronterers tenen dret al descompte?
Sí, si treballen presencialment a Andorra o municipis francesos propers a la Cerdanya: Angostrina i Vilanova de les Escaldes; Bolquera; la Guingueta d'Ix; Dorres; Èguet; Enveig; Er; Estavar; Eina; Font-romeu, Odelló i Vià; la Tor de Querol; Llo; Naüja; Oceja; Palau de Cerdanya; Porta; Portè i Pimorent; Sallagosa; Santa Llocaia; Targasona; Ur; Vallcebollera o qualsevol altre que determinin a aquest efecte les instruccions previstes a l'article 3.1 del Decret.
És imprescindible que l'empresa estigui en les comarques establertes?
Sí a qualsevol de les comarques del Berguedà, la Cerdanya o l'Alt Urgell.
Què passa si soc jubilat/da?
Pots optar a la bonificació si ets jubilat/da, perceptor/a d'incapacitació permanent o persona de 67 o més anys, sempre que tinguis assignat un centre d'atenció primària (CAP) a qualsevol dels municipis de les comarques del Berguedà, de la Cerdanya o de l'Alt Urgell i acreditis la teva situació de jubilat/a o perceptor/a d'incapacitació.
Puc beneficiar-me del descompte si soc professional lliberal acollit a mútues col·legials?
Has de desenvolupar l'activitat econòmica de manera presencial en qualsevol de les tres comarques i aportar la següent documentació:
- Certificat o informe de la situació actual emès per a la Seguretat Social en què no consti com a situació d'alta a una empresa o administració pública. Alternativament el certificat de vida laboral de l'any en curs
- Certificat de la mútua col·legial
- Certificat d'Hisenda on s'acredita que el domicili fiscal i censal de l'activitat econòmica està localitzat a un municipi de les comarques de l'Alt Urgell, la Cerdanya o el Berguedà
Puc optar al descompte si faig teletreball?
No, només les activitats presencials generen mobilitat obligada local.
Renovacions i modificacions
Amb quina freqüència s'ha de renovar el registre?
Cal renovar-ho cada tres anys. En cas que no es faci, es perd el dret a descompte automàticament. Es pot renovar el descompte fins a tres mesos abans de la data de caducitat.
L'administració avisa de la data de caducitat?
No, és responsabilitat de l'interessat controlar l'estat del seu descompte des de l'Àrea Resident del web.
Què he de fer si canvio de domicili fora de les 3 comarques vinculades al
descompte?
Notificar-ho a través de les vies habilitades i sol·licitar la baixa del registre en un termini màxim d'un mes.
Com puc modificar les dades del meu registre?
Es pot fer des de la teva “Àrea Resident” d'aquesta plataforma online o presencialment al consell comarcal aportant la documentació acreditativa de compliment de requisits:
- Canvi de domicili: certificat d'empadronament emès per l'Ajuntament.
- Situació laboral o estudiants: la documentació que en cada cas es demana per a noves altes
- Canvi de matrícules o de mitjà de pagament: únicament modificar la numeració directament des de l'Àrea Resident del web o presencialment al consell comarcal que et correspongui per residència.
Quan s'apliquen els canvis, si actualitzo una matrícula o el mitjà de
pagament?
La plataforma web t'enviarà un email tan bon punt sigui efectiu el canvi. Habitualment, el temps per aplicar el canvi és de 24 a 48 hores de jornada laborable. En el cas del mitjà de pagament, pots consultar l'activació a l'Àrea Resident de la web
Què passa si vull utilitzar un sistema de pagament d'una altra persona
(parella, familiar,...)
La bonificació és personal i intransferible i va vinculada a una matrícula i un mitjà de pagament. Si aquest binomi no es compleix, no s'aplicarà la bonificació.
Quan s'activa el descompte en les altes i les renovacions que han caducat?
La plataforma et comunicarà quan estigui activada la teva sol·licitud. Habitualment, el temps per aplicar les altes o modificacions serà de 24 a 48 hores de dies feiners..
Accés a l'Àrea Resident
Si ets un resident amb el descompte actiu, per accedir a la teva Àrea Resident i incorporar les matrícules o modificar el mitjà de pagament, caldrà que introdueixis el teu número de DNI i els 4 últims dígits del mitjà de pagament. Posteriorment hauràs de modificar la teva contrasenya.
Si ets una nova alta al descompte, caldrà que introdueixis el correu electrònic. Rebràs un codi de validació per poder accedir i generar la teva contrasenya d'accés.
Si ets una nova alta al descompte, caldrà que introdueixis el correu electrònic. Rebràs un codi de validació per poder accedir i generar la teva contrasenya d'accés.
Control i verificació
Com es controla el bon ús del descompte?
Mitjançant sistemes tecnològics i instal·lacions adequades, amb verificacions
periòdiques.
En cas de no haver-se aplicat el descompte correctament, quin termini de reclamació tinc?
En el cas d'aplicació incorrecta dels descomptes, les persones registrades disposaran d'un termini de reclamació de 60 dies a partir de la data del càrrec bancari.